Leonard Besseling (1987) begon op 8-jarige leeftijd met cello spelen. In 2011 studeerde hij succesvol af aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij studeerde bij Godfried Hoogeveen (voormalig solocellist van het Koninklijk Concertgebouworkest). Na les te hebben gehad van Bengt Widlund werd hij op vijftienjarige leeftijd toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium van Den Haag waar hij studeerde bij de cellisten Fred Pot en Floris Mijnders. Als solist speelde Leonard met verschillende orkesten in binnen- en buitenland. Als remplaçant speelt hij met regelmaat bij het Nederlands Kamerorkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Franse Cercle de l’Harmonie. Ook in kamermuziekverband is Leonard zeer actief, zo speelde hij veelvuldig met Camerata RCO, met het Reizend Muziekgezelschap en met zijn pianotrio ‘Trio 258’. Hij volgde vele cursussen in binnen- en buitenland waaronder het Summit Music Festival in New York, het Sitka Summer Music Festival in Alaska, het Aurora Music Festival in Zweden, de internationale masterclasses in Apeldoorn en het Peter de Grote Festival in Groningen. Buiten zijn actieve bestaan als uitvoerend musicus houdt Leonard zich veelvuldig bezig met het organiseren van uiteenlopende muzikale projecten. Zo is hij medeoprichter en artistiek leider van Club Classique (www.clubclassique.nl). Bovendien maakte hij samen met zijn broer, filmmaker Gijs Besseling, verscheidene muziekdocumentaires. In de zomer van 2017 ruilde Leonard zijn rol achter de schermen voor het eerst in voor die van presentator, in de YouTube-serie Roadtrip la Bohème over operacomponist Giacomo Puccini. Hij bespeelt een cello gebouwd door zijn vader, Matthieu Besseling, vioolbouwer te Amsterdam.


Adriaan Breunis (1981) begon na zijn middelbare school achtereenvolgens een studie kunstgeschiedenis, de opleiding Docent Muziek en het hoofdvak Viool (bij Ilya Grubert) in Amsterdam, voor hij in Rotterdam altviool studeerde bij Gisella Bergman en Vladimir Mendelssohn. Hij volgde lessen jazz-improvisatie bij Simon Rigter, orkestdirectielessen bij Hans Leenders en kamermuziek bij o.a. Gordan Nikolić, Henk Guittart en Benzion Shamir. Adriaan was aanvoerder altviool in de Mannheimer Philharmoniker en het Ensemble International Béziers Musikè o.l.v. Jean-Bernard Pommier. Verder remplaceert Adriaan in o.a. het Gelders Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Metropole Orkest, is hij regelmatig in de studio te vinden voor uiteenlopende opnamesessies en maakt hij deel uit van verschillende avontuurlijke ensembles zoals het Oneiros Ensemble, Quartet Quinetique en Fuse, de ‘huisband’ van het televisieprogramma Podium Witteman. Adriaan bespeelt een altviool uit 1997, gebouwd en grondig gerestaureerd door Matthieu Besseling.


Foto: Merlijn Doomernik
Foto: Merlijn Doomernik

Gwylim Janssens (1985) studeerde piano aan de conservatoria van Rotterdam en Tilburg bij Bart van de Roer en Ton Demmers. Hij was op jeugdige leeftijd reeds prijswinnaar bij diverse concoursen als het Steinway Concours en het Prinses Christina Concours. Hij trad op in vele Europese landen, Israël, Jordanië, de Verenigde Staten, Georgië, Dubai, Chili, Bolivia, Japan, Thailand, Vietnam, Cambodja, Suriname, Ethiopië en Zimbabwe, als solist en kamermusicus, maar voornamelijk met Lestari Scholtes als Pianoduo Scholtes & Janssens. Met dit duo, ontstaan in 2003, maakte Gwylim in 2009 zijn debuut in Carnegie Hall te New York en keerde daar terug in 2012. Het duo trad veelvuldig op in binnen- en buitenland waaronder met, Residentie Orkest, Sinfonia Rotterdam, het Brabants Orkest en het Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion. Zij werden uitgeroepen tot Radio4 Talent van het Jaar en wonnen talloze prijzen waaronder de Vriendenkrans van het Concertgebouw, het Concours Musical de France en vele anderen. Samen met Lestari vormt Gwylim de artistieke leiding van het Pianoduo Festival Amsterdam. Het duo  genoot de specialistische pianoduo-opleiding aan de Hochschule für Musik und Theater in Hannover bij het Silver-Garburg pianoduo.


Foto: Ruud Jansen
Foto: Ruud Jansen

Lidewij Mahler proefde al aan het acteervak voordat ze haar professionele opleiding begon, o.a. tijdens de jongerenproductie Magic bij Toneelgroep Amsterdam in 1997. Ze behaalde in 2006 haar diploma Bachelor of Theatre, actor, aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Mahler doet haar muzikale achternaam eer aan, aangezien ze regelmatig optreedt bij muziektheaterproducties, onder andere van het NO&B en het Gelders Orkest, waar ze de rol van vertelster en actrice op zich neemt. In 2014 kwamen beide disciplines samen, tijdens de voorstelling De Ontdekking van de Hemel van Hummelinck Stuurman Theater Producties. Haar rol was die van de celliste Ada Brons, waarbij ze alle partijen op de cello zelf mocht spelen.

 

Ook op het witte doek verdiende Lidewij Mahler al jong haar sporen. Meteen na haar afstuderen verwierf ze een rol in Zwartboek van Paul Verhoeven. Voor de rol van Ankie in de film Flirt van Jaap van Eyck werd ze genomineerd voor een Gouden Kalf voor Beste Vrouwelijke Bijrol. Op televisie was Lidewij te zien in verschillende series zoals Sorry Minister, Goede Tijden Slechte Tijden, De Ontmaskering van de Vastgoedfraude, Eileen en in Circus Waltz speelde ze de rol van Eefje de Vrede. Dit jaar speelde Lidewij in de voorstelling Het Verhaal van Hester, geregisseerd door Erik Vos en is ze te zien in de dramaserie De Maatschap (regie Michiel van Jaarsveld).


Heleen Oomen (1987) is een klarinettiste met als basis Amsterdam. Ze begon op haar tiende aan het Conservatorium van Amsterdam bij de klarinetpedagoog Herman Braune, vervolgens sloot zij haar Bachelor en Master af bij resp. Harmen de Boer en Hans Colbers. Zij genoot masterclasses van o.a. Anthony Pay, Michael Collins, Sabine Meyer en Charles Neidich. 

 

Haar speelstijl wordt omschreven als lyrisch, speels en inventief. Ze ondervindt al jaren veel vrijheid en plezier in het samenwerken met gelijkgezinde zielen en doet dit vooral in de kamermuziekscène, zoals bij Stichting Club Classique en het collectief Mokum Symphony. Ook remplaceert zij regelmatig bij het Balletorkest. Heleen trad op bij series als  ‘Vrienden van de Kamermuziek’  (serie van pianiste Lestari Scholtes), The Amsterdam Salon (serie van violiste Rosanne Phillipens), de Brahms Salon (serie van violist Joan Berkhemer), het Stift Festival, het Zonnewende Festival en Kamermuziekfestival Schoorl. Heleen houdt van improviseren en doet dit graag bij literaire gelegenheden. Zo werkt ze regelmatig samen met dichter Huub Oosterhuis en werkte ze samen met dichter Mischa Andriessen aan de literaire voorstelling ‘Nestelingen,’ waarin zij ‘Contrasts’ van Béla Bartók uitvoert en improviseert.


Rada Ovcharova (1986) begon viool te spelen op achtjarige leeftijd. Na vier jaar werd ze aangenomen bij de Nationale Muziekschool voor Jeugd in Sofia, Bulgarije in de klas van Lydia Radionova. Ze won al gauw de tweede en vervolgens de eerste prijs bij het internationaal concours "Young Music Talents" (Sofia). In 2003 begon Rada Ovcharova aan haar Bachelor studie op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jaring Walta. Zij kreeg een beurs van het Labberté-Hoedemaker Fonds om in Nederland te studeren. In 2008 sloot ze haar Bachelor opleiding af bij Istvan Parkanyi op het Conservatorium van Amsterdam en rondde vervolgens haar Master af bij Gordan Nikolic. Rada Ovcharova heeft masterclasses gevolgd bij Oleg Krysa, György Pauk, Phillipe Graffin, Thomas Brandis, Hatto Beyerle en het Altenberg Trio. Rada treedt regelmatig op als kamermusicus in binnen- en buitenland, onder andere als violist van het Ysaÿe Trio en het New European Ensemble. Rada bespeelt een viool uit 1791 van Andreas Gisalberti. 


Foto: Ronald Knapp
Foto: Ronald Knapp

De Boliviaans-Braziliaanse violist Eduardo Paredes (1984) begon zijn muzikale studies in Cochabamba voordat hij op 14-jarige leeftijd naar Nederland kwam om zijn studie voort te zetten, dankzij een beurs van de Rotary Club. Hij studeerde bij Hans Scheepers, Ofer Falk, Pinchas Zukerman, Gordan Nikolic en Joan Berkhemer. Kamermuziekonderwijs kreeg hij van de leden van het Parkanyi Quartet, Dmitri Ferschtman, leden van het Alban Berg, Vermeer en Fine Arts Quartet. Als solist en in kamermuziekverband trad Eduardo op in Het Concertgebouw in Amsterdam (Kleine Zaal), Carnegie Hall (Weill Recital Hall) in New York, Wigmore Hall in Londen, en diverse landen in Europa, Zuid- en Noord-Amerika, China en Zuid-Afrika.

Eerder dit jaar was hij finalist van de vermaarde New York Concert Artist World Debut Audition.

 

Eduardo treedt in Europa regelmatig op met zijn pianotrio 'Trio 258', in het Stanislavsky String Quartet en in het Aurora Chamber Orchestra.


Edward Peeters, geboren in Almere, begon op 10-jarige leeftijd met muziek. Op een instrumentendag waar hij alle instrumenten uitprobeerde was de hoorn de absolute favoriet, en dat is het altijd gebleven. Op 16-jarige leeftijd werd hij aangenomen op de Jong Talentenafdeling van het Conservatorium van Amsterdam en in datzelfde jaar werd hij lid van het Jeugd Orkest Nederland. Na 3 jaar gestudeerd te hebben bij Peter Hoekmeijer en Herman Jeurissen in Amstedam vervolgde hij zijn studie aan het Conservatorium van Den Haag bij Martin van de Merwe. Tijdens zijn studie werd hij na een auditie lid van het Europees Jeugd Orkest. Met dit orkest speelde hij onder leiding van Vladimir Ashkenazy en ging op tournee naar onder andere IJsland en de Verenigde Arabische Emiraten. Tijdens zijn laatste jaar van het conservatorium won hij een baan bij het Residentie Orkest. Na een dienstverband van anderhalf jaar besloot hij om als freelancer verder te gaan. Sinds die tijd speelt hij in binnen- en buitenland bij orkesten en ensembles waaronder, Camerata Bern, Sinfonia Rotterdam en alle beroepsorkesten in Nederland.


Foto: Ronald Knapp
Foto: Ronald Knapp

Lestari Scholtes (1984) begon op zevenjarige leeftijd met pianoles. Zij studeerde bij Ton Demmers aan het Brabants Conservatorium (jong talentklas) en sloot zowel haar bachelor- als masterexamen af bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast studeerde zij met haar pianoduopartner Gwylim Janssens bij het Silver-Garburg Pianoduo aan de Hochschule für Musik und Theater in Hannover. Met haar pianoduo won zij onder andere het Vriendenkrans Concours, het Internationale Kamermuziek Concours Almere en het Concours Musical de France. Lestari gaf masterclasses aan diverse conservatoria wereldwijd en is regelmatig jurylid bij (inter)nationale concoursen. Ze gaf talloze concerten in Nederland en trad daarnaast op in vele Europese landen en Israel, Georgië, de Verenigde Staten (Carnegie Hall), de Verenigde Arabische Emiraten, Zimbabwe, Mongolië, Japan, Thailand, Vietnam, Cambodja, Indonesië, Brunei, Chili, Bolivia en Peru. Ook trad zij op met onder andere het Residentie Orkest, Brabants Orkest, Holland Symfonie Orkest, Domestica Rotterdam en het Israel Symphony Orchestra. Sinds 2014 heeft zij haar eigen kamermuziekserie ‘Vrienden van de Kamermuziek’ in de Amstelkerk te Amsterdam. Samen met violist Eduardo Paredes en cellist Leonard Besseling vormt zij TRIO 258. Lestari is samen met Gwylim Janssens oprichter en artistiek-zakelijk leider van het Pianoduo Festival Amsterdam. Ook is zij programmeur van het Grachtenfestival. 


Altviolist Emlyn Stam (1984) is actief als kamermusicus, solist en orkestmusicus en treedt regelmatig door heel Nederland en Europa op. Hij heeft zeven jaar als plaatsvervangend aanvoerder altviool bij het Residentie Orkest in Den Haag onder Neeme Järvi gewerkt. Verdere orkestoptredens maakte hij als gast-aanvoerder bij Philharmonia Orchestra, BBC Welsh National Orchestra en de Opera Toulon. Emlyn Stam heeft vaak concerten voor de Nederlandse radio en televisie gespeeld, hij was reeds solist bij het Amsterdam Symphony Orchestra en het Schönberg Ensemble onder Reinbert de Leeuw. Hij heeft opgetreden bij diverse festivals waaronder het Kuhmo Festival in Finland, Sound of Stockhom, Connect Festival, Giverny Chamber Music Festival, Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en het Grachtenfestival. Verdere kamermuziekoptredens maakte hij samen met het Parkanyi Kwartet in het Concertgebouw. Verder speelt hij regelmatig concerten als lid van het Ysaÿe Trio. De eerste cd van het trio verscheen in 2013 op de DRC lavel. Emlyn is ook lid en artistiek coördinator van het New European Ensemble. Emlyn voltooide in 2006 zijn Bacheloropleiding aan het Koninklijk Conservatorium en in September 2008 zijn Masteropleiding bij ditzelfde instituut. Hij studeerde bij Ferdinand Erblich en Vladimir Mendelssohn. Hij heeft verdere masterclasses gevolgd bij Pinchas Zukerman, Michael Tree, Yuri Bashmet, Roberto Diaz, Tabea Zimmerman, Kim Kashkashian en Gerald Stanick. Emlyn speelt tevens ook Viola d’Amore.


De Canadees-Nederlandse cellist Willem Stam (1988) treedt regelmatig wereldwijd op als solist, kamermusicus, en dirigent in veelzijdige samenstellingen. Willem's studie in Canada bij Beth Sandvoss en John Kadz, en in Nederland bij Dmitry Ferschtman, culmineerde in 2012 in het behalen van zijn Master of Music diploma. Hij is medeoprichter en artistiek commissielid van het in Den Haag gevestigde New European Ensemble, dat moderne werken uitvoert en social outreach projecten organiseert in verschillende landen in Europa. Willem gaf masterclasses in Canada, en vele landen in Zuid-Amerika en Europa. Ook is hij artistiek coördinator van Aurora Music in Zweden. Willem speelt op een instrument van Stefano Scarampella (Mantova 1918) met een Victor Fétique strijkstok (Parijs), die voor hem beschikbaar zijn gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.


Het Kamermuziekfestival Schoorl wordt mede mogelijk gemaakt door de Stichting Pianoduo Scholtes-Janssens, de Vrienden van het Kamermuziekfestival Schoorl, Maene-Ypma Piano's, Stg. Fonds voor de Geld- en Effectenhandel, het August Fentener van Vlissingen Fonds en Hotel-Restaurant Merlet.